Wszystkie pola są wymagane.

A+ A A-

Pracownia przyrodnicza



Temat Nr programu Obszar tematyczny Forma Adresaci Opis zajęć Liczba godzin Kierownik Zamów Liczba zajęć Liczba zamówionych zajęć
Temat Nr programu Obszar tematyczny Forma Adresaci Opis zajęć Liczba godzin Kierownik Zamów Liczba zajęć Liczba zamówionych zajęć
Ścieżka edukacyjna „Drzewa liściaste”.3439biologiaZajęcia terenowe

uczniowie szkół podstawowych

Uczniowie pracując w z parach lub zespołach trzyosobowych z kluczem graficznym i kartą pracy rozpoznają drzewa na terenie zlokalizowanym w sąsiedztwie siedziby WCIES. Zdobywają umiejętność posługiwania się kluczem, poznają terminologię stosowaną przy opisie cech liści i owoców, uczą się jak rozpoznać gatunki drzew kierując się czasami drobnymi cechami charakterystycznymi pokroju, pnia, liści lub owoców.3Iwona PłusaZamów82
Związek budowy i funkcji3442biologiaWarsztaty

uczniowie szkół podstawowych

Obserwacje w makro- i mikroskali z wykorzystaniem mikroskopów montowanych na telefonie komórkowym. Analiza związku budowy i funkcji na różnych poziomach organizacji organizmów.3Iwona PłusaZamów80
Witaminy3909biologiaWarsztaty

uczniowie szkół średnich

Zajęcia składają się z części teoretycznej – prezentacji Power Point dotyczącej źródeł i roli witamin oraz części praktycznej – w parach rozwiązywania zadań problemowych, a następnie ich analiza z udziałem nauczyciela. Jest to propozycja dla nauczycieli, którzy mają liczne klasy i zainteresowani są zorganizowaniem zajęć dla całej grupy uczniów w jednym terminie. Pół klasy bierze w tym czasie udział w warsztatach odbywających się w pracowni dotyczących „Badania trwałości i ilości witaminy C w różnych produktach”. Po zakończeniu zajęć grupy uczniów zamieniają się miejscami. Ważne jest zarezerwowania dla klasy dwóch warsztatów o temacie „Witaminy” oraz dwóch „Badanie trwałości i ilości witaminy C w różnych produktach”. W czas zajęć wliczona jest przerwa na zjedzenie posiłku.3Iwona PłusaZamów46
Enzymy3959biologiaWarsztaty

uczniowie szkół średnich

Zajęcia składają się z części teoretycznej – prezentacji Power Point dotyczącej budowy i funkcji enzymów oraz części praktycznej – w parach rozwiązywania zadań problemowych, a następnie ich analiza z udziałem nauczyciela. Jest to propozycja dla nauczycieli, którzy mają liczne klasy i zainteresowani są zorganizowaniem zajęć dla całej grupy uczniów w jednym terminie. Pół klasy bierze w tym czasie udział w warsztatach odbywających się w pracowni dotyczących "Badanie aktywności katalitycznej proteaz w proszkach do prania.”. Po zakończeniu zajęć grupy uczniów zamieniają się miejscami. Ważne jest zarezerwowania dla klasy dwóch warsztatów o temacie „Enzymy” oraz dwóch „Badanie aktywności katalitycznej proteaz w proszkach do prania.” W czas zajęć wliczona jest przerwa na zjedzenie posiłku.3Iwona PłusaZamów17
Fotosynteza4035biologiaWarsztaty

uczniowie szkół średnich

Zajęcia składają się z części teoretycznej – prezentacji Power Point dotyczącej istoty przebiegu fotosyntezy oraz części praktycznej – w parach rozwiązywania zadań problemowych, a następnie ich analiza z udziałem nauczyciela. Jest to propozycja dla nauczycieli, którzy mają liczne klasy i zainteresowani są zorganizowaniem zajęć dla całej grupy uczniów w jednym terminie. Pół klasy bierze w tym samym czasie udział w warsztatach "Wokół fotosyntezy" odbywających się w pracowni. Po zakończeniu zajęć grupy uczniów zamieniają się miejscami. Ważne jest zarezerwowanie dla klasy dwóch warsztatów o temacie „Fotosynteza” oraz dwóch „Wokół fotosyntezy”. W czas zajęć wliczona jest przerwa na zjedzenie posiłku.4Iwona PłusaZamów60
Wokół fotosyntezy4037biologiaWarsztaty

uczniowie szkół średnich

W trakcie zajęć uczniowie wykonają ekstrakcję barwników, chromatografię kolumnową, próbę Trommera, oraz zbadają wpływ różnych czynników na intensywność fotosyntezy z wykorzystaniem czujników cyfrowych i przeanalizują uzyskane wyniki. Uczniowie będą mieli możliwość realizowania procedury badawczej według własnych pomysłów.4Iwona PłusaZamów60
Razem czy osobno?3956chemiaWarsztaty

uczniowie szkół podstawowych klas 4 - 7

zajęcia dostosowane do wieku uczestników dotyczące rozdziału różnych mieszanin metodami fizykochemicznymi - zgodne z podstawą programową z chemii3Aneta KapustaZamów102
Niezwykły świat zwykłej materii3380zajęcia interdyscyplinarneWarsztaty

uczniowie szkół podstawowych

Budowa i właściwości materii. Zajęcia toczyć się będą wokół zjawisk: dyfuzji, gęstości, włoskowatości, kontrakcji.3Iwona PłusaZamów73
Gdzie ukryte są enzymy?3431zajęcia interdyscyplinarneWarsztaty

uczniowie szkół podstawowych i ponadpodstawowych

Enzymy to związki, które ułatwiają przebieg reakcji chemicznych, np. trawienia. W układzie pokarmowym produkowane są enzymy, dzięki którym zjadany pokarm jest trawiony. Jednak enzymy występują nie tylko w układzie pokarmowym. Można je znaleźć w łazience, kuchni, a nawet w aptece. W znacznym stopniu ułatwiają nam życie. Wykorzystując łatwo dostępne produkty spożywcze, farmaceutyki i detergenty można stwierdzić obecność enzymów w różnych produktach, a nawet zbadać ich właściwości.3Iwona PłusaZamów114
Różnorodny świat koloidów3432zajęcia interdyscyplinarneWarsztaty

uczniowie szkół podstawowych

Koloid to niejednorodna mieszanina składająca się z dwóch substancji. Jedna jest rozproszona w drugiej. Niekiedy rozdrobnienie substancji rozproszonej jest tak duże, że fizycznie mieszanina sprawia wrażenie jednorodnej, jak na przykład mleko. Charakterystycznym przykładem koloidów jest galaretka, w której ośrodkiem rozpraszającym jest woda, a substancją rozproszoną może być białko (galaretka wieprzowa) lub wielocukier (galaretka karaganowa lub agarozowa). Uczniowie samodzielnie przygotują różne koloidy (majonez lub pianę z zalewy z ciecierzycy).3Iwona PłusaZamów19
Warsztaty dla dociekliwych z naukową fantazją3434zajęcia interdyscyplinarneWarsztaty

uczniowie

Propozycja dla uczniów, którzy mają pomysły na eksperymenty i chcieliby je przeprowadzić w pracowni. Istnieje możliwość stworzenia kilka stanowisk pracy dla równolegle pracujących zespołów realizujących różne projekty.4Iwona PłusaZamów19
Enzymy w powszechnie stosowanych detergentach3435zajęcia interdyscyplinarneWarsztaty

uczniowie szkół podstawowych

W obecnie produkowanych proszkach do prania znajduje się kilka rodzajów enzymów, które obok detergentów będących głównym składnikiem proszku do prania, mają zwiększyć skuteczność prania odzieży. Jednym z takich enzymów jest proteaza, która przeprowadza hydrolizę białek. Jednocześnie jest to enzym, którego aktywność można badać stosunkowo łatwo, wykorzystując np. roztwór odtłuszczonego białka jako substratu białkowego. W prosty sposób można zbadać obecność proteaz w powszechnie stosowanych detergentach.4Iwona PłusaZamów103
Badanie aktywności katalitycznej proteaz w proszkach do prania.3436zajęcia interdyscyplinarneWarsztaty

uczniowie szkół ponadpodstawowych

W obecnie produkowanych proszkach do prania znajduje się kilka rodzajów enzymów, które obok detergentów będących głównym składnikiem proszku do prania, mają zwiększyć skuteczność prania odzieży. Jednym z takich enzymów jest proteaza, która przeprowadza hydrolizę białek. Jednocześnie jest to enzym, którego aktywność można badać stosunkowo łatwo, wykorzystując np. roztwór odtłuszczonego białka jako substratu białkowego. W prosty sposób można zbadać aktywność proteaz w powszechnie stosowanych detergentach, a uzyskane wyniki jakościowe analizować przy pomocy programu komputerowego, który przetwarza zdjęcie na wykres graficzny.4Iwona PłusaZamów37
Badanie ilości kwasu askorbinowego w różnych preparatach medycznych.3437zajęcia interdyscyplinarneWarsztaty

uczniowie szkół podstawowych

Kwas askorbinowy czyli witamina C jest białym proszkiem bez zapachu, o lekko kwaśnym smaku. Syntetyczne preparaty zawierają ok. 99% tego kwasu. Kwas askorbinowy jest syntezowany przez wiele roślin. Z wyjątkiem wyższych naczelnych i świnki morskiej wszystkie zwierzęta zdolne są do jego syntezy. Człowiek musi przyjmować ją w postaci pokarmu lub w razie niedoborów suplementować stosując farmaceutyki zawierające kwas askorbinowy. Różne preparaty zawierają różne ilości kwasu askorbinowego, nie zawsze zgodne z informacją na opakowaniu. Uczniowie przy zastosowaniu metody miareczkowania ocenią ilość kwasu askorbinowego w różnych preparatach witaminowych.3Iwona PłusaZamów910
Badanie wpływu czynników fizycznych na trwałość witaminy C oraz oznaczanie jej ilości w różnych artykułach spożywczych.3438zajęcia interdyscyplinarneWarsztaty

uczniowie szkół ponadpodstawowych

Kwas askorbinowy czyli witamina C jest białym proszkiem bez zapachu, o lekko kwaśnym smaku. Syntetyczne preparaty zawierają ok. 99% tego kwasu. Kwas askorbinowy jest syntezowany przez wiele roślin. Z wyjątkiem wyższych naczelnych i świnki morskiej wszystkie zwierzęta zdolne są do jego syntezy. Człowiek musi przyjmować ją w postaci pokarmu lub w razie niedoborów suplementować. Owoce i warzywa są bogatym źródłem witaminy C, ale jej ilość w poszczególnych produktach może się znacznie różnić. Kwas o którym mowa należy do najmniej trwałych witamin. Ulega zniszczeniu w obecności wielu czynników, do których należą: obecność tlenu, enzymów typu oksydaz (takich jak askorbinaza, peroksydaza i inne) oraz niektórych jonów metali.4Iwona PłusaZamów82
Laboratoryjne ABC3440zajęcia interdyscyplinarneWarsztaty

uczniowie szkół podstawowych

Praktyczne zastosowanie prostych metod laboratoryjnych (sączenia, pomiarów objętości, masy, miareczkowania) do rozdzielania barwników, wyznaczania gęstości, przygotowania roztworów o różnym stężeniu.4Iwona PłusaZamów1010
Gra w kolory3873zajęcia interdyscyplinarneWarsztaty

uczniowie szkół podstawowych klas 4 i wyżej

Zapoznanie uczniów z wykonywaniem prostych doświadczeń przyrodniczych - samodzielne rozdzielanie barwnych mieszanin, obserwacja zmiany zabarwienia różnych wskaźników w zależności od odczynu badanej substancji.3Aneta KapustaZamów212
IBSE w pracowni szkolnej3901zajęcia interdyscyplinarneWarsztaty

uczniowie szkół podstawowych (klas 4 -8) i szkół średnich

Doświadczenia dostosowane do wieku uczestników, zgodne z realizowaną podstawą programową, prowadzone metodą IBSE, czyli nauczanie przedmiotów przyrodniczych przez dociekanie naukowe.3Aneta KapustaZamów318
Na tropie... czyli bądź jak detektyw3940zajęcia interdyscyplinarneWarsztaty

uczniowie szkół podstawowych (klas 4 -6)

Wykonanie doświadczeń przyrodniczych dostosowanych do wieku uczestników wspomagających zapoznanie się z metodą naukową IBSE, wykorzystujących proste metody fizykochemiczne do badań kryminalistycznych.3Aneta KapustaZamów200
Cukier niejedno ma imię4038zajęcia interdyscyplinarneWarsztaty

uczniowie szkół podstawowych od klas 4

Uczniowie wykonują doświadczenia związane z oznaczaniem obecności i ilości różnych cukrów w produktach spożywczych.3Aneta KapustaZamów80
Wokół jajka, czyli trochę o białkach.4055zajęcia interdyscyplinarneWarsztaty

uczniowie szkół podstawowych klas 7 - 8 szkół średnich

Uczniowie wykonują doświadczenia związane z wykrywaniem obecności białek w składnikach żywności, wpływu różnych substancji na strukturę białka (zgodnych z podstawą programową). Rola białek w żywieniu.3Aneta KapustaZamów80