Temat | Nr programu | Obszar tematyczny | Forma | Adresaci | Opis zajęć | Liczba godzin | Kierownik | Zamów | Liczba zajęć | Liczba zamówionych zajęć |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Temat | Nr programu | Obszar tematyczny | Forma | Adresaci | Opis zajęć | Liczba godzin | Kierownik | Zamów | Liczba zajęć | Liczba zamówionych zajęć |
Czy oliwa zawsze na wierzch wypływa? | 7899 | fizyka | Warsztaty | uczniowie klas VII i VIII szkół podstawowych | Doświadczalne wyznaczanie gęstości ciała stałego o regularnym i nieregularnym kształcie oraz gęstości cieczy. Posługiwanie się pojęciami masy, objętości i gęstości oraz ich jednostkami, analizowanie różnic pomiędzy gęstościami substancji w różnych stanach skupienia wynikające z budowy mikroskopowej ciał stałych i cieczy. Szacowanie niepewności pomiarowych przy pomiarach masy i objetości. Omówienie warunków pływania i tonięcia ciała zanurzonego w cieczy. | 3.00 | Ewa Sikora | Zamów | 2 | 4 |
Warsztaty dla dociekliwych z naukową fantazją | 7383 | zajęcia interdyscyplinarne | Warsztaty | uczniowie klas 6 - 8 szkół podstawowych i średnich | Propozycja dla uczniów, którzy mają pomysły na eksperymenty i chcieliby je przeprowadzić w pracowni. Istnieje możliwość stworzenia kilku stanowisk pracy dla równolegle pracujących zespołów realizujących różne projekty. | 3.00 | Iwona Płusa | Zamów | 1 | 15 |
Różnorodny świat koloidów | 7384 | zajęcia interdyscyplinarne | Warsztaty | uczniowie klas 6-8 szkół podstawowych | Koloid to niejednorodna mieszanina składająca się z dwóch substancji. Jedna jest rozproszona w drugiej. Niekiedy rozdrobnienie substancji rozproszonej jest tak duże, że fizycznie mieszanina sprawia wrażenie jednorodnej, jak na przykład mleko. Charakterystycznym przykładem koloidów jest galaretka, w której ośrodkiem rozpraszającym jest woda, a substancją rozproszoną może być białko (galaretka wieprzowa) lub wielocukier (galaretka karagenowa lub agarowa). Uczniowie samodzielnie przygotują różne roztwory koloidalne (m.in. majonez lub pianę z aquafaby) i rozdzielą niektóre z nich. | 3.00 | Iwona Płusa | Zamów | 1 | 11 |
Laboratoryjne ABC | 7388 | zajęcia interdyscyplinarne | Warsztaty | uczniowie klas 6 - 8 szkół podstawowych | Uczniowie w sposób praktyczny wykorzystają proste metody laboratoryjne (m.in. sączenie, pomiar objętości i masy) do: rozdzielania barwników metodą chromatografii bibułowej, wyznaczania gęstości i przygotowania roztworów o różnym stężeniu. | 3.00 | Iwona Płusa | Zamów | 1 | 11 |
Niezwykły świat zwykłej materii | 7926 | zajęcia interdyscyplinarne | Warsztaty | uczniowie klas VI-VIII szkół podstawowych | Zajęcia mają na celu rozbudzić zainteresowania zjawiskami otaczającego nas świata, pokazanie interdyscyplinarności nauk przyrodniczych, kształtowanie myślenie naukowego oraz postawy badawczej ucznia przez dociekanie naukowe. Tematyka zajęć będzie różnorodna i dotyczyła m. in. zjawisk i praw rządzących hydrostatyką, elektrostatyką, magnetyzmem. W trakcie zajęć uczniowie będą posługiwali się pojęciami i językiem charakterystycznym dla fizyki oraz wykorzystywali je do opisu zjawisk oraz wskazywali przykłady w otaczającej rzeczywistości. | 3.00 | Ewa Sikora | Zamów | 3 | 3 |