Wszystkie pola są wymagane.

A+ A A-

Pracownia przyrodnicza



Temat Nr programu Obszar tematyczny Forma Adresaci Opis zajęć Liczba godzin Kierownik Zamów Liczba zajęć Liczba zamówionych zajęć
Temat Nr programu Obszar tematyczny Forma Adresaci Opis zajęć Liczba godzin Kierownik Zamów Liczba zajęć Liczba zamówionych zajęć
Enzymy w powszechnie stosowanych detergentach1825biologiaWarsztaty

uczniowie szkół podstawowych

W obecnie produkowanych proszkach do prania znajduje się kilka rodzajów enzymów, które obok detergentów będących głównym składnikiem proszku do prania, mają zwiększyć skuteczność prania odzieży. Jednym z takich enzymów jest proteaza, która przeprowadza hydrolizę białek. Jednocześnie jest to enzym, którego aktywność można badać stosunkowo łatwo, wykorzystując np. roztwór odtłuszczonego białka jako substratu białkowego. W prosty sposób można zbadać obecność proteaz w powszechnie stosowanych detergentach.3Iwona PłusaZamów30
Badanie aktywności katalitycznej proteaz w proszkach do prania.1826biologiaWarsztaty

uczniowie szkół ponadpodstawowych

W obecnie produkowanych proszkach do prania znajduje się kilka rodzajów enzymów, które obok detergentów będących głównym składnikiem proszku do prania, mają zwiększyć skuteczność prania odzieży. Jednym z takich enzymów jest proteaza, która przeprowadza hydrolizę białek. Jednocześnie jest to enzym, którego aktywność można badać stosunkowo łatwo, wykorzystując np. roztwór odtłuszczonego białka jako substratu białkowego. W prosty sposób można zbadać aktywność proteaz w powszechnie stosowanych detergentach, a uzyskane wyniki jakościowe analizować przy pomocy programu komputerowego, który przetwarza zdjęcie na wykres graficzny.4Iwona PłusaZamów23
Warsztaty dla dociekliwych z naukową fantazją2151biologiaWarsztaty

uczniowie

Propozycja dla uczniów, którzy mają pomysły na eksperymenty i chcieliby je przeprowadzić w pracowni. Istnieje możliwość stworzenia kilka stanowisk pracy dla równolegle pracujących zespołów realizujących różne projekty.4Iwona PłusaZamów30
Ścieżka edukacyjna „Drzewa liściaste”.2314biologiaZajęcia terenowe

uczniowie szkółpodstawowych

Uczniowie pracując w z parach lub zespołach trzyosobowych z kluczem graficznym i kartą pracy rozpoznają drzewa na terenie zlokalizowanym w sąsiedztwie siedziby WCIES. Zdobywają umiejętność posługiwania się kluczem, poznają terminologię stosowaną przy opisie cech liści i owoców, uczą się jak rozpoznać gatunki drzew kierując się czasami drobnymi cechami charakterystycznymi pokroju, pnia, liści lub owoców.2Iwona PłusaZamów60
Kilka chwil pozytywnie naładowanych elektrycznością2156fizykaWarsztaty

uczniowie szkół podstawowych

Doświadczenia dotyczące elektrostatyki czyli rzecz o: przewodnikach, izolatorach, sposobach elektryzowania się ciał i oddziaływaniu elektrostatycznym3Iwona PłusaZamów21
Niezwykły świat zwykłej materii2266fizykaWarsztaty

uczniowie szkół podstawowych

4Iwona PłusaZamów20
Wewnętrzna budowa materii, rodzaje wiązań chemicznych. Dlaczego ozon i woda utleniona mają właściwości dezynfekcujące?2086zajęcia interdyscyplinarneWarsztaty

Uczniowie

W ramach zajęć przewidziano wykonanie następujących doświadczeń: Na czym polega zjawisko dyfuzji? Czy materia jest ziarnista? Zjawisko kontrakcji cieczy - dlaczego objętość wymieszanych cieczy (wody i alkoholu) jest mniejsza do sumy objętości tych cieczy przed wymieszaniem? Podsumowanie wiadomości dotyczących rodzaji wiązań chemicznych - dlaczego ozon czy woda utleniona mają właściwości dezynfekujące? Ponadto, na postawie symulacji umieszczonych na stronie phet.colorado dowiemy się czy: czy materia jest w ciągłym ruchu, czy atomy w ciele stałym drgają? Jak wpływa na dynamikę ruchu atomów temperatura? Wprowadzenie do pojęcia wartościowości - tworzenia modeli związków chemicznych.3Magdalena GumielaZamów71
Różnorodny świat koloidów1827zajęcia interdyscyplinarneWarsztaty

uczniowie szkół podstawowych

Koloid to niejednorodna mieszanina składająca się z dwóch substancji. Jedna jest rozproszona w drugiej. Niekiedy rozdrobnienie substancji rozproszonej jest tak duże, że fizycznie mieszanina sprawia wrażenie jednorodnej, jak na przykład mleko. Charakterystycznym przykładem koloidów jest galaretka, w której ośrodkiem rozpraszającym jest woda, a substancją rozproszoną może być białko (galaretka wieprzowa) lub wielocukier (galaretka karaganowa lub agarozowa). Uczniowie samodzielnie przygotują różne koloidy (majonez lub pianę z zalewy z ciecierzycy).3Iwona PłusaZamów30
Badanie ilości kwasu askorbinowego w różnych preparatach medycznych.1829zajęcia interdyscyplinarneWarsztaty

uczniowie szkół podstawowych

Kwas askorbinowy czyli witamina C jest białym proszkiem bez zapachu, o lekko kwaśnym smaku. Syntetyczne preparaty zawierają ok. 99% tego kwasu. Kwas askorbinowy jest syntezowany przez wiele roślin. Z wyjątkiem wyższych naczelnych i świnki morskiej wszystkie zwierzęta zdolne są do jego syntezy. Człowiek musi przyjmować ją w postaci pokarmu lub w razie niedoborów suplementować stosując farmaceutyki zawierające kwas askorbinowy. Różne preparaty zawierają różne ilości kwasu askorbinowego, nie zawsze zgodne z informacją na opakowaniu. Uczniowie przy zastosowaniu metody miareczkowania ocenią ilość kwasu askorbinowego w różnych preparatach witaminowych.3Iwona PłusaZamów21
Badanie wpływu czynników fizycznych na trwałość witaminy C oraz oznaczanie jej ilości w różnych artykułach spożywczych.1830zajęcia interdyscyplinarneWarsztaty

uczniowie szkół ponadpodstawowych

Kwas askorbinowy czyli witamina C jest białym proszkiem bez zapachu, o lekko kwaśnym smaku. Syntetyczne preparaty zawierają ok. 99% tego kwasu. Kwas askorbinowy jest syntezowany przez wiele roślin. Z wyjątkiem wyższych naczelnych i świnki morskiej wszystkie zwierzęta zdolne są do jego syntezy. Człowiek musi przyjmować ją w postaci pokarmu lub w razie niedoborów suplementować. Owoce i warzywa są bogatym źródłem witaminy C, ale jej ilość w poszczególnych produktach może się znacznie różnić. Kwas o którym mowa należy do najmniej trwałych witamin. Ulega zniszczeniu w obecności wielu czynników, do których należą: obecność tlenu, enzymów typu oksydaz (takich jak askorbinaza, peroksydaza i inne) oraz niektórych jonów metali.3Iwona PłusaZamów30
Gdzie ukryte są enzymy?1828zajęcia interdyscyplinarneWarsztaty

uczniowie szkół podstawowych

Enzymy to związki, które ułatwiają przebieg reakcji chemicznych, np. trawienia. W układzie pokarmowym produkowane są enzymy, dzięki którym zjadany pokarm jest trawiony. Jednak enzymy występują nie tylko w układzie pokarmowym. Można je znaleźć w łazience, kuchni, a nawet w aptece. W znacznym stopniu ułatwiają nam życie. Wykorzystując łatwo dostępne produkty spożywcze, farmaceutyki i detergenty można stwierdzić obecność enzymów w różnych produktach, a nawet zbadać ich właściwości.3Iwona PłusaZamów30
Złudzenia nie tylko optyczne2152zajęcia interdyscyplinarneWarsztaty

uczniowie szkółpodstawowych

Nasze postrzeganie różnych zjawisk często odbiega od rzeczywistości. W określonych warunkach błędnie oceniamy wrażenia smakowe, zapachowe, dotykowe i wzrokowe. Czasami nasza ocena związana jest ze stosowaniem terminów powszechnie używanych, ale nieprecyzyjnie określających istotę zjawiska. Uczniowie będą mogli się przekonać o błędnej ocenie swoich obserwacji.3Iwona PłusaZamów30
Czy srebro jest zawsze srebrne?1807zajęcia interdyscyplinarneWarsztaty

uczniowie

Nanocząstki srebra mają rozmiary w zakresie od 1 do 100 nm co przekłada się na ich charakterystyczne właściwości chemiczne, optyczne i mechaniczne. Znalazły one szerokie zastosowanie w wielu obszarach m.in. w medycynie, w przemyśle odzieżowym oraz produktach kosmetycznych [1]. Realizowane doświadczenie wykracza poza ramy podstawy programowej ale ze względu na swoja prostotę może być cennym uzupełnieniem treści dotyczących omawiania właściwości metali oraz reakcji utleniania oraz redukcji. Synteza nanoczastek zostanie przeprowadzona z użyciem azotanu(V) srebra, żelatyny(jako stabilizatora) oraz wybranych reduktorów (witaminy C, soku z grejpfruta, soku z dzikiej róży). Drugie doświadczenie ma wykazać właściwości koloidalne otrzymanych roztworów (efekt Tyndalla). Na zakończenie Uczniowie wykonają chemicznie posrebrzane bombki (próba Tollensa), które zabiorą ze sobą.3Magdalena GumielaZamów80
Promieniowanie wokół nas.2154zajęcia interdyscyplinarneWarsztaty

Uczniowie

1. gra miejska śladami Marii Skłodowskiej-Curie 2. Zbudowanie komory Wilsona do śledzenia toru cząstek (doświadczenie z wykorzystaniem suchego lodu) Temat zajęć stanowi uzupełnienie zagadnienie dotyczących zastosowania izotopów. 3. Promieniotworczosc naturalna zostanie wykazana podczas pomiarów aktywność wybranych minerały, przedmioty codziennego użytku czy artykułów spożywczych za pomocą licznika Geigera-Müllera3Magdalena GumielaZamów31
Chemia w kuchni - poznajemy tajniki kuchni molekularnej1812zajęcia interdyscyplinarneWarsztaty

Uczniowie

Podczas przygotowywania posiłków zachodzi szereg procesów chemicznych – podczas obróbki termicznej mięsa czy jajek dochodzi do denaturacji białek, sól dodawana do zupy ulega dysocjacji a podczas pieczenia w wyniku rozkładu proszku do pieczenia powstaje tlenek węgla(IV) spulchniający ciasto. Świadome łączenia nauki z gotowaniem są podstawą kuchni molekularnej, w której używa się specjalnych składników (m.in. alginian sodu, agar). Przygotowane dania gwarantują unikatowe doznania smakowe. Wykorzystane zostaną następujące techniki: emulsyfikacja, żelowania oraz sferyfikacja. Ostania z wymienionych technik umożliwia zamknięcie płynów (soku warzywnego, soku owocowego) w postać stałych malutkich kulek otoczonych cienką błoną. W ten sposób można otrzymać wegański kawior. Podczas zajęć wykonana zostanie: - sferyfikacja napoju (baza do tzw. bubble tea), - wegańska piana, - makaron z zielonej herbaty.3Magdalena GumielaZamów71
Jajko i chemiczny ogród - poznajemy zjawisko osmozy.1813zajęcia interdyscyplinarneWarsztaty

uczniowie szkół podstawowych

Uczniowie w ramach zajęć poznają pojęcie osmozy obserwując zachowanie jajka w roztworach soli o różnym stężeniu. W ramach zajęć będziemy tworzyli "chemiczne ogrody" oraz nietłukące się jajka.3Magdalena GumielaZamów80
Wskaźniki kwasowo-zasadowe. Chemik na miejscu zbrodni próba Kastle’a-Meyera z fenoloftaleiną.1814zajęcia interdyscyplinarneWarsztaty

Uczniowie

Badanie odczynu jest rutynowo wykonywane nie tylko w celach naukowo-dydaktycznych. Odczyn jest określany dla próbek moczu, gleby czy dla produktów kosmetycznych. W trakcie zajęć zostaną pokazane podstawowe wskaźniki kwasowo-zasadowe znajdujące się na wyposażeniu laboratorium chemicznego jak również wskaźniki, które można pozyskać z kuchni – napar z czarnej herbaty czy sok z czerwonej kapusty. Uczniowie sprawdzą barwy poszczególnych wskaźników w roztworze soli, kwasu i zasady. Końcowym etapem będzie wykrywanie śladów krwi z pomocą fenoloftaleiny – próba stosowana w celach kryminalistycznych.3Magdalena GumielaZamów80
Czy zielone liście zawierają jakieś ukryte barwniki – poznajemy różne metody rozdzielania mieszanin.1810zajęcia interdyscyplinarneWarsztaty

uczniowie szkół podstawowych

Metody rozdzielania stanowią istotny część badań w laboratoriach chemicznych. Chromatografia jest technika stosowaną do analizy próbek wieloskładnikowych bez ograniczeń związanych z temperaturą wrzenia czy stanem skupienia. Jej użyteczność wykorzystamy do wykrycia barwników w liściach. Destylacja znalazła szerokie zastosowanie zarówno w przemyśle spożywczym (produkcja alkoholi), kosmetycznym (otrzymywanie olejków eterycznych) jak i energetycznym (destylacja ropy naftowej). W skład zestawu do destylacji wchodzi m.in. chłodnica wymagająca dostępu do wody. W warunkach szkolnych można tę technikę rozdzielania zademonstrować w mniejszej skali wykorzystując świeczkę, dwie probówki, korek z nasadką do odprowadzania gazów oraz słomkę. Wykonana zostanie podczas zajęć próba rozdzielenia mieszaniny alkoholu etylowego z atramentem.3Magdalena GumielaZamów30
Dlaczego mleko bez laktozy jest słodsze od mleka z laktozą? Barwne oblicza cukru1808zajęcia interdyscyplinarneWarsztaty

Uczniowie

Celem zajęć jest: - wyjaśnienie dlaczego mleko z laktozą jest słodsze od mleka bez laktozy; - przeprowadzenie reakcji pozwalającej na odróżnienie glukozy od sacharozy (próba Trommera, próba Tollensa) - przeprowadzenie reakcji redoks manganianu(VII) potasu z glukozą zawartą w lizaku; - otrzymanie naturalnego tworzywa z białka mleka.3Magdalena GumielaZamów80
Rodzaje reakcji chemicznych – fotochemiczne, redoks, enzymatyczne, oscylacyjne, autokatalityczne.1809zajęcia interdyscyplinarneWarsztaty

Uczniowie

Zaproponowane doświadczenia wykraczają poza podstawę programową - są uzupełnieniem treści dotyczących rodzajów reakcji chemicznych. Ich wykonanie ma pokazać jak z prostych składników można uzyskać interesujący efekt pokazowy. W ramach zajęć zaproponowano wykonanie następujących doświadczeń: chemiczny kameleon (reakcja manganianu (VII potasu z glukozą w środowisku zasadowym), zegar jodowy, reakcję oscylacyjną (reakcja Biełouowa-Żabotyńskiego-Winfree, w której stosuje się kwas malonowy, związki bromu oraz ferroinę), reakcję enzymatyczną (proteolityczny rozkład białek w mleku), chemiczna lokomotywa (reakcja manganianu(VII) potasu z nadtlenkiem wodoru), pasta dla słonia (reakcja jodku potasu z nadtlenkiem wodoru w roztworze detergentu). Przeprowadzony zostanie również fotochemiczny rozkład chlorku srebra w celu otrzymania biało-czarnej fotografii. Odpowiemy na pytanie: dlaczego w ciemniach fotograficznych występuje wyłącznie światło czerwone. Zbadana zostanie podatności AgCl na światło w różnych ośrodkach.3Magdalena GumielaZamów80